مروری بر تاریخچه SIEM
قبل از اینکه به شرح و توضیح نسل بعدی فناوری SIEM بپردازیم بهتر است نیم نگاهی به تاریخچه چگونگی شکل گیری این تکنولوژی داشته باشیم.
اصطلاح SIEM مخفف عبارت Security information and Event management یا مدیریت رخدادها و امنیت اطلاعات میباشد، این واژه ترکیبی در سال ۲۰۰۵ به پیشنهاد دوتن از کارکنان شرکت گارتنر به نامهای مارک نیکولت و آرمیت ویلیامز از ترکیب دو واژه SEM (مدیریت رخداد) و SIM (مدیریت اطلاعات) بدست آمد.
آنها SIEM را نوعی از تکنولوژی معرفی میکنند که شناسایی تهدیدات و واکنش امنیتی مناسب به رخدادها را پشتیبانی میکند، این فرایند با جمع آوری و آنالیز بلادرنگ رخدادهای امنیتی از بین طیف وسیعی از رخدادها و منابع داده متنی صورت میگیرد.
SIEM در ابتدا بناچار بعنوان راهکاری جهت پاسخگویی به سیلی از هشدارهای ایجاد شده توسط سیستمهای IPS *و IDS *مطرح شد، چرا که انبوه alertهای دریافتی عمدتا باعث سردرگمی پرسنل واحد IT هر سازمان میشد و دشواری تحلیل مساله وآنالیز دیتا رابهمراه داشت. در واقع SIEM، ابزار توانمدی برای تجمیع و آنالیز رخدادهای درون شبکه در اختیار سازمانها قرار میداد و امکان بهبود تشخیص تهدیدات را فراهم میساخت، همچنین از آنجایی که رویکرد پیشگیرانه امنیتی به تنهایی برای تامین امنیت شبکه کفایت نمیکند این راهکار سازمانها را به سمت یک رویکرد پویای امنیتی هدایت میکرد.
IDSو* IPS: سیستمهای تشخیص و جلوگیری از نفوذ و حملات
در آنزمان نسلهای قدیمی تر SIEM (چنانچه به آنها اشاره خواهیم کرد) بطور گسترده ای به جمع آوری و ارتباط رخدادهای امنیتی از منابع متنوع از جمله دیواره های آتش، آنتی ویروسها، امنیت نقاط پایانی، IDS به انضمام زیرساخت شبکه مانند سرورها و access point های بی سیم متمرکز بودند.